Thúry György Múzeum

Digitális gyűjteményünk

Thúry György Múzeum

Magyar Plakát Ház

Nagykanizsa, Erzsébet tér 14-15.

Magyar Plakát Ház

Múzeumi blog

Gergely-járó fakard és gergelyezés a Thúry György Múzeum néprajzi gyűjteményében

„Szen Gergő doktornak hires tanítónknak/ az ő napján/ régi szokás szerint mënjünk Isten szerint/ oskolába!” – énekelték az iskolás gyerekek március 12-én Gergely-napon, mikor feldíszített kalapban elindultak házról-házra.  Az időjárással, mezőgazdasággal kapcsolatosan is akad egy kis tennivaló Gergely-napon. Kiskanizsán ekkor vetették a káposztamagot, és sokfelé a búza, a rozs, a hüvelyesek és a palántának való mag is ilyenkor került földbe. „Gergel mögrázza a szakállát, akkó hó szok lënnyi” – mondták Kiskanizsán, utalva arra, hogy előfordulhat még hóesés március 12-én.
Gergely napján az iskolás gyerekek dramatikus, köszöntő, adománygyűjtő játéka volt a Gergely-járás. Barabásszegen 1900 körül iskolás gyermekek csapatban, szalagokkal és virágokkal feldíszített kalapban mentek házról házra, még a szomszéd községekbe is Gergely-napot köszönteni. Közülük egy, a bejelentő előrement és „szerencsés jó napot” kívánva megkérdezte, hogy „Megengedik-e Szent Gergely napját köszönteni?” A háziak beleegyezése után bementek mindnyájan és elénekelték az éneket. Pénz, tojás és sonka volt a fizetségük. A pénz a fiúkat, a tojás a tanítót illette.
A Mura-vidéken, Göntérházán is felpántlikázott kalapban indultak a Gergely-járók. A pántlikát a rokon lányoktól kapták. A csoport vezetője fakardot vitt, melyre egy darab paprikás füstölt szalonnát tűztek. Kosarat és erszényt is vittek magukkal. A korabeli tanító szervezte meg, hogy népszerűsítse az iskolát. A házaktól gyűjtött tojást a tanítónak vitték, aki cserébe rántottát sütött a gyerekeknek. A szokás a kötelező népoktatás bevezetésére megy vissza.
Tárgyi emlékként egy Gergely-járó fakardot őriz a Thúry György Múzeum néprajzi gyűjteménye, melyet Liszón gyűjtött Kerecsényi Edit. Az 1890-es években készítette egy nagypapa az unokájának, de feltehetően még a dédunoka is ment vele Liszón „Szentgergőt járni.” Gergely-napon – tanítói engedéllyel –reggel „összejárták” a fél falut az iskolás gyerekek. Ketten fakardot vittek, a harmadik vasnyársat. Egy nagy kosár tojást és szalonnát gyűjtöttek össze. Szent Gergő dalát énekelték: „Szent Gergely doktornak, híres tanítónak régi napján menjünk Isten szerint iskolába…”
A Magyar Népzene Tára több zalai Gergely-napi szöveget közöl. A barabásszegi és a csonkahegyháti ének viszonylag hosszú. Ezeket a 19-20. század fordulóján jegyezték le őket, a közös egyházi eredet okozza hasonlóságukat. Az akkor még Somogyhoz tartozó Nemespátrón 1934-ben már egy rövidebb változatot rögzítettek. A 20. század folyamán az állami oktatás általánossá válásával a Gergely-járás lassan elsorvadt, a század közepére megszűnt. A szlovéniai magyarok körében viszont még az 1980-as években is tudott Kerecsényi Edit gyűjteni. Göntérházán és Radamoson az idősebb fiúk feldíszített kalapban, fakarddal és kosárral jártak „gergelyezni”. Berentés Tamás készítette a fényképeket 1987-ben Göntérházán, ahol tanítójuk engedélyével 4 fiú öltözött be gergelyezni és néhány társuk kíséretében házról-házra járt, elmondta a mondókáját, cserébe pedig tojást és pénzt kapott a gazdától és a gazdaasszonytól.
A gyerekek a tanítók hozzájárulásával indultak Gergely-napon tojást és szalonnát gyűjteni, az összegyűjtött élelmiszer a tanítót illette. (Máshol Balázs-napon támogatták hasonló módon iskolájukat a fiatalok.) Liszón ezt nem jegyezték le egyértelműen, de a párhuzamok alapján feltételezhetjük. Tudjuk, hogy tanítójuk engedélyezte a diákoknak a reggeli adománygyűjtő házról-házra járást. 1908-ban biztosan volt még Gergely-járás a faluban, és talán még néhány évig, majd miután az „öreg” tanítót egy újabb váltotta, a szokás elmaradt. A gergelyezést tehát engedte, a „Lucázást meg a Borbálát” viszont „igen tiltotta … meg is korbácsolta, akit elfogott, vagy akit bemondtak a diákok, hogy volt kotyolni. Engem is megtérdepeltetett egyszer érte, reggel nyolctól délután négyig. Akkor még köves volt az iskola” – mesélte 1959-ben Kerecsényi Editnek a liszói fakard egykori tulajdonosa.
Máskor örül a néprajzkutató, mert a tanítók, kántortanítók, papok feljegyzései sokat segítik munkáját. A liszói öreg tanító ténykedését azonban inkább nem kommentálja…

(Gyanó Szilvia)

Irodalom:
Jeles Napok. A Magyar Népzene Tára, II., Bp., 1953.
Magyar Néprajz VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. (szerk. Dömötör Tekla)Bp., 1990.
Markó Imre Lehel válogatott néprajzi és nyelvészeti tanulmányai, Nagykanizsa, 2014.

Gergely-járó fakard Liszóról
Ltsz.59.29.6. (F. Gyanó Szilvia)
Gergely-járás Göntérházán (Szlovénia) 1987-ben.
F. Kerecsényi Edit – Berentés Tamás
Úton a gergelyezők. Göntárháza, 1987.
F. Kercsényi Edit – Berentés Tamás
Gergely-járás. A mondókát mondják a gyerekek. Göntárháza, 1987.
F. Kercsényi Edit – Berentés Tamás
A tojás adása. Göntárháza, 1987.
F. Kercsényi Edit – Berentés Tamás
A gazda a pénzt adja a gyerekeknek. Göntárháza, 1987.
F. Kercsényi Edit – Berentés Tamás
Gergely-járás zalai szövegei a Magyar Népzene Tára 2. kötetében
Barabásszeg
Gergely-járás zalai szövegei a Magyar Népzene Tára 2. kötetében
Barabásszeg
Gergely-járás zalai szövegei a Magyar Népzene Tára 2. kötetében
Barabásszeg
Gergely-járás zalai szövegei a Magyar Népzene Tára 2. kötetében
Csonkahegyhát
Gergely-járás zalai szövegei a Magyar Népzene Tára 2. kötetében
Nemespátró

 

Gyümölcsoltó Boldogasszony

Mathea thMárcius 25 az Angyali Üdvözlet, azaz Jézus fogantatásának a napja. Időpontját a december 25-i születésnap rögzítésével fixálták: kilenc hónapot számítottak visszafelé, így adódott március 25-e. 624 óta tartja az egyház e napon a fogantatás ünnepét, melyen Gábor főangyal megvitte Názáretbe Máriának a megtestesülés örömhírét. „Akit te, Szent Szűz a Szentlélektől fogantál” - Jézus fogantatása az Örvendetes Rózsafüzér első titka.
Az ünnep magyar elnevezése onnan ered, hogy a fák oltását ez idő tájt szokták végezni. A hozzá fűződő hiedelmek is ezt tükrözik. Általános szokás országszerte Gyümölcsoltó Boldogasszony napján a fák szemzése, oltása. Göcsejben azt tartották, hogy az ekkor oltott fát nem szabad letörni vagy levágni, mert vér folyik belőle. Aki ilyen fát levág, megvakul, halála után pedig elkárhozik. Az ünnep magyarázatából fakad az a hiedelem, hogy az az asszony, aki Gyümölcsoltó Boldogasszony napján érintkezik férjével, biztosan teherbe esik. Az egykori Dél-Magyarország bolgárjai, bunyevácai és magyarjai ezen a napon vörösbort ittak, hogy szaporodjon a vérük. Mindezt annak analógiájára, hogy elképzelésük szerint Gyümölcsoltó napján a téli álmukból ébredő fák éltető nedvvel telnek meg. Aki pedig gyümölcsoltó napján ezer Üdvözlégyet elimádkozik, annak teljesül a jóra való kívánsága.

Források:
Bálint Sándor: Ünnepi Kalendárium I.  A Mária-ünnepek és jelesebb napok hazai és közép-európai hagyományvilágából, Bp. 2004
Magyar Néprajzi Lexikon, Magyar Katolikus Lexikon szócikkei

Kép:
Az Angyali Üdvözlet. A kép jobb oldalán Mária térdepel, vele szemben Gábriel áldásra emelt jobb kézzel, míg baljában a tisztaságot és szüzességet jelképező liliomot tart. A rézkeretes miniatűr olajnyomat része egy 15 darabból álló sorozatnak, mely a rózsafüzér titkait mutatja be. (Erről később mesélünk.)

Összeállította: Gyanó Szilvia

Húshagyókeddi maskurázás Radamoson

Mathea thVilágszerte a farsang ad alkalmat a különféle jelmezek, maszkok felöltésére. A maszkos alakoskodás alkalmával különféle tréfás, olykor pajzán mozzanatok is előfordultak. Ilyenkor - az álarc védelmében, - meg lehetett pl. simogatni, ölelgetni a lányokat. Egyes mozzanatok a farsangi játékok kultikus eredetére utalnak, a hátterében felsejlenek azok a rítusok, amelyekben az ember a maszkok révén magasabb erő birtokába igyekszik kerülni.
Maszkának, maskarának – maszkázóknak, maskarázóknak hívták a farsangkor cigányasszonynak, katonának, töröknek, halásznak, menyasszonynak, drótos tótnak, köszörűsnek, bolondnak és egyéb zsánerfigurának beöltözött fiatalokat, akik maszkázni, maskarázni jártak farsang utóján. Előfordult köztük az öregember vagy pólyát vivő öregasszony is. Vagy egyszerűen „maszkáknak” nevezték a meghatározhatatlan jelmezbe bújtatott arcot vagy egész testet borító ruházatot viselő, archaikus elemeket is magukba olvasztó figurákat. Többnyire fiatal férfiak és nők öltöttek álarcot. A férfiak női, a nők férfiruhába bújtak, arcukat bekormozták, vagy álarcot, leplet, harisnyát húztak rá, nehogy felismerjék őket. A régmúltból vannak adataink szalma- és háncsruhák készítésére is, de ezek a 20. századra kikoptak a szokásanyagból. Beöltöztek egyes helyeken halottnak, ördögnek, halálnak és papnak is.
Nagykanizsa környékén húshagyókedden maskarába öltöztek, és úgy járták a falut. A Kis-Balaton környékén a maskarások a kíváncsiskodók kezére rávágtak a náluk lévő bottal (vagy fakanállal). Erre a botra kellett a háziaknak ráhúzni a perecet, azaz a lyukas fánkot. Volt, ahol a maskarás alakok bekormozták az arra járókat, vagy lisztet fújtak rájuk. A Drávaszögben maszkos alakok járták az utcákat, és a házaknál tojást gyűjtöttek. Csurgó környékén kenderkócból szakállt csináltak, a kalapjuk mellé lúdszárnyat vagy kukoricaszirmot tűztek. Az utcai járókelőket ijesztgették, aki közel ment hozzájuk pálcákkal megcsapkodták, és mindenféle bolondságokat eszeltek ki. A házról-házra járó maskurásokat általában borral kínálták, hogy ropogósan táncoljanak. Akkor ugyanis jobban nő a kender. Kámaházán (Szlovénia) felnőttek jártak este „seregestül” maskurázni. Volt, aki szalmával tekerte be magát, így szalmaember lett. Minden háznál ittak egyet, úgy, hogy mire jött az éjszaka „elázott mindenki.”
1989. február 7-én Radamoson (Szlovénia) Berentés Tamás készített felvételeket a maskurázásról. Az álarcok egy része már bolti termék Ausztriából (gorilla, négerlány, halál), de a megjelenített alakok még a hagyományos farsangi maskurázás figurái. Az arcokat vásárolt műanyag maszkok, harisnya, vagy szájánál kilyukasztott sál fedi – gondosan ügyeltek arra, hogy viselője felismerhetetlen maradjon. A maszkák közt ott a banya, a favágó, a postás, az eszkimó, valamint a korabeli televíziós műsorok hatására az arab, és feltehetően Csubakka. A maszk nélküli emberek a házigazdák, akik a vidám csoportot vendégül látják. A halállal való tréfálkozás (halottas játék) egykor a farsangi maszkázás, a lakodalmak és különféle téli társasmunkák velejárója volt.

 maskara2 th maskara3 th maskara4 th

Irodalom:
Balassa Iván – Ortutay Gyula: Magyar néprajz 1980.
Dömötör Tekla: Magyar népszokások 1972.
Dömötör Tekla: Naptári ünnepek, népi színjátszás 1983.
Gönczi Ferenc: Göcsej 1914.
Kerényi György: Magyar énekes népszokások 1982.
Magyar Néprajz VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság. (szerk. Dömötör Tekla) 1990.
Néprajzi Lexikon (szerk. Ortutay Gyula) 1977.

Összeállította: Gyanó Szilvia

FARSANGI ESTEK A KASZINÓ SZÉKHÁZÁBAN

Mathea thNagykanizsán – a Széchenyi István által alapított Nemzeti Kaszinó szellemének követőjeként – 1836-ban két egyesület is alakult: a Bürger-Verein (1848-tól Polgári Egyletként használta a nevét) és a CASINO.  A fennmaradt nyomtatott Belépti Jegyek, Táncrendek tanúsága szerint mindkét egyesület megalakulásától kezdve számos jótékony célú táncmulatságot szervezett.
A CASINÓ egyesület már az első választmányi gyűlésén 1837 JANUÁRJÁBAN határozatot hozott a szervezendő bálokról is, eszerint farsangkor minden csütörtökön táncmulatságot tartottak. Az elfogadott Házirendben előírták azt is, hogy a bálokon „SENKI SARKANTYÚVAL NE TÁNCOLJON”. Az estek tiszta jövedelmét a kórház, a „muzsika egyesület” segélyezésére, jótékony célokra fordították.
1885-ben elkészült a KASZINÓ impozáns SZÉKHÁZA is, ennek dísztermében, fényesen berendezett helyiségeiben tartották ezután a báli szezon jelentős összejöveteleit.
Az egyesület tréfás jelmezesteket rendezett minden évben tagjainak, 1895-ben pl. JUX-ESTÉLYT (Jux ~csíny, tréfa, móka), 1898-ban SNASZ-ESTÉLYT, ahol – a hírlapírók beszámolói szerint – a ”hölgyvilág fiataljai” és az ifjak halász-, cukrászleányként, kuktaként, tiroli lányként, mákvirágként, szegfűként, postagalambként, angol és tiroli turista, „drótos tót”, suszterinas, „chinai óriás” alakjában jelentek meg.bal12 th
A Kaszinóban rendezte mulatságát a Kereskedő Ifjak Önképző Egylete, s hagyományosan a FELSŐKERESKEDELMI ISKOLA ifjúsága is. A diákok minden évben hangversennyel egybekötött, jótékony célú táncestélyt szerveztek Segítő Egyesületük javára. A befolyt jövedelemből szegényebb sorsú társaikat támogatták. A rendezőség egy küldöttsége „ősi szokás szerint járt vendégeket hívni”, hogy a bált minél többen látogassák. A hírlapi beszámolók szerint minden évben „fényes sorokban foglalt helyet a közönség”, „ember-ember hátán szorongott”, vígság és zene zajától visszhangzott a bálterem.
A Kaszinó egyik táncestélyének hangulatát így idézte fel a helyi lap tudósítója 1898-ban a bált követően: „Zsúfolásig megtelve az összes termek, elegáns női toilettek, ragyogó uniformisok, örömtől repeső ábrázatok mindenütt. Házi ezredünk zenekara ezúttal is magával ragadta a közönséget játékával, de olyan fenomenális hatást még soha sem ért el, mint amilyennek részesévé avatta Zimmert katonai káplán valzerje…A közönség nem bírt betelni a keringő gyönyöreivel és vagy hatszor ismételtette…A közönség tombolása nem akart véget érni.”

Összeállította: Kunics Zsuzsa

FARSANGI MULATSÁGOK A POLGÁRI EGYLET SZÉKHÁZÁBAN

Mathea thKanizsa két, legrégebb óta működő egyesülete, a POLGÁRI EGYLET és a KASZINÓ egyaránt díszes székházat emeltetett 1885-ben. Így ezután saját székházukban tartották a báli szezon legjelentősebb táncos összejöveteleit. A farsangi időszakban a dísztermeket bérbe-, kölcsönvették más egyesületek, iskolák is.
A századforduló idején a POLGÁRI EGYLET „ÖSSZES TERMEIBEN” tartotta hagyományosan táncestélyeit: a Keresztény Jótékony Nőegylet, az Izraelita Jótékony Nőegylet és az Irodalmi és Művészeti Kör, ezek voltak általában a farsangi időszak „legsikerültebb” rendezvényei. De a nagyobb számú tagsággal rendelkező egyesületek is az Egylet nagytermében rendezték mulatságaikat.
Farsang két estjén a székházat minden évben kizárólag hadijelvényekkel, katonai tárgyakkal díszítették: a báli toalettekben pompázó hölgyek és a frakkot viselő urak mellett díszegyenruhás tisztek töltötték meg a nagytermet a 20. és a 48. gyalogezred tisztjei és altisztjei számára szervezett fényes estélyeken.
Az egyesületek igyekeztek minden évben valamivel érdekessé, emlékezetessé tenni mulatságaikat. Az IZRAELITA JÓTÉKONY NŐEGYLET 1894-ben például „FALUSI SOKADALOM JELLEGÉVEL” szervezett táncvigalmat, a termek zsúfolásig teltek a „fess gyümölcsárusnőknek”, cigánylánynak, „planétásnak” (vásári jövendőmondónak), cukrász-, halászlánynak öltözött leányok csoportjaival.
1898 farsangján AMERIKAI REKLÁM-ESTÉLYT szerveztek. „Művészies kivitelű reklámképek mintájára lesz minden utánzatban. Ugyanoly bájos arcok árulják majd a Kathreiner kávét, amilyen bájos arcot mutat a reklámkép.” – írta előzetesében a helyi lap munkatársa. A jótékony célú estek bevételéből a „szemérmes szegényeket” támogatták. bal2 th
A KERESZTÉNY JÓTÉKONY NŐEGYLET minden évben megtöltötte vendégeivel a Polgári Egylet termeit. 1900-ban „Lotteriával” egybekötött jótékony célú „THEÁZÓ ESTÉLYT” rendezett. A Zalai Közlöny tudósítója szerint „A Sugár utca megélénkült aznap este a robogó hintók sokaságától és a vendégek felvonulása még tartott javában akkor is, mikor a táncot már megkezdték odabenn.”
A MUNKÁSKÉPZŐ-EGYESÜLET ugyanebben az évben GÉSA-ESTÉLYT szervezett, „A gésák” című operett japán hangulatát akarta a bálterem parkettjére varázsolni. A hölgyek gésa-jelmezt, a fiatalemberek matróz ruhát viseltek.
A „legsikerültebb mulatságok” közé tartoztak minden évben az IRODALMI ÉS MŰVÉSZETI KÖR és az ÁLTALÁNOS MUNKÁSKÉPZŐ EGYESÜLET báljai, ahol általában 100-150 pár táncolta a négyeseket.
A Munkásképző Egyesület „MOZGÓ-KÉPEK” című jelmez-estélyén 1898 februárjában 200 pár kezdte a négyest. Az est hangulata, a bálterem miliője a KESZTHELYI HÍRLAP ÚJSÁGÍRÓJÁT is magával ragadta: „A különféle jelmezek szép látványosságot nyújtottak….A termekben sátrak voltak felállítva, ahol szép leányok festői jelmezben kínálgatták a pezsgőt. Nagyon szép volt a jelmezes felvonulás is, a nagy izzó lámpák eloltattak s a párok színes lampiont tartva kezükben, körüljárták a nagy termet, oldalról görög tűzzel is pazarul megvilágítva. Természetes, hogy ezután tánc következett, melynek csak a hajnal vetett véget.” – tudósított a jól sikerült kanizsai estről.

Összeállította: Kunics Zsuzsa

A hónap műtárgya

Thumbnail Április hónap műtárgyai Sassné Farkas Böske (1889-1950) alkotásaiból 1928 augusztusában megjelent fekete-fehér, barnított és zöld árnyalatú, festményekről...
Bővebben itt: Április  

A hónap festménye

Thumbnail Sass Brunner Erzsébet: Szellemi újjászületés 1926-1927(farostlemez, olaj 70x100 cm) (TGYM Képzőművészeti Gyűjtemény, Nagykanizsa, Erzsébet tér 14-15.)

Múzeumi képeslapok

kepeslapA képeslapok 80 Ft-os egységáron megvásárolhatók a Thúry György Múzeumban (Nagykanizsa, Fő út 5.)

Galéria

mozaikmuzeumtura logo

NMI logo

Szeretettel várjuk kiállításainkon, programjainkon!

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk.