Thúry György Múzeum

Digitális gyűjteményünk

Thúry György Múzeum

Magyar Plakát Ház

Nagykanizsa, Erzsébet tér 14-15.

Magyar Plakát Ház

Húsvét

Hímes tojás a Nagykanizsa környéki népszokásokban

bevezeto thA hímes tojás eredete a kereszténységet megelőző korokból származik, szimbolikáját azonban a kereszténység átértelmezte, új tartalommal töltötte meg. A keresztény egyházi szimbolika szerint a húsvéti tojás a sírjából feltámadó Krisztust jelképezi. A nyugati világban a 13. sz. óta a színe hagyományosan piros, mint Krisztus vére, a vér színe, az élet színe, a győzelem és az életöröm színe. A tojás díszítése, „hímzése” elsősorban Európa keleti felén terjedt el, Nyugat-Európában inkább egyszínűre festették. Máig területenként eltérő hagyományai vanna, hogy milyen színűnek kell lennie a húsvéti tojásnak.

Dél-Zalában a tojásfestésnek gazdag hagyománya van, és az egyszínű, a viasszal írt vagy egyéb eljárásokkal készített tojások fontos szerepet kaptak a húsvéti népszokásokban. A Thúry György Múzeum néprajzi gyűjteménye és fotótára segítségével, Kerecsényi Edit gyűjtőmunkája nyomán, most a 20. század közepének hímes tojásokkal kapcsolatos húsvéti szokásait elevenítjük fel.

 

 

A húsvéti tojás lényege Bod Péter 1761-es leírása szerint:
1. Hogy tsak Husvétkor tselekszik.
2. Nagy örömmel viszik véghez.
3. Hogy adják a gyermekeknek, szomszédoknak, s kivált a kereszt Atyák, Anyák, a magok keresztfioknak, leányoknak.
4. Hogy akkor sokkal inkább észik, mint másszor, melyet bizonyít a sok tojás-haj, melly mindenfelé hever.

Tojáshímzés Dél-Zalában

Nagykanizsán és környékén a tojáshímzés időpontja a nagycsütörtök vagy nagypéntek késő délután, mire az asszonyok már túl voltak a húsvéti előkészületeken. Nem mindenhol és nem mindenki rajzolt mintákat, egyszínűre (barnásra, pirosra) festett tojást is gyakran készítettek és ajándékoztak. Nagykanizsán a piacon is árultak szép darabokat húsvét előtt. A hímes tojást a keresztgyereknek, szomszédgyerekeknek szánták. Kistolmácson pl. új zsebkendőbe kötötték és kalács kíséretében vitték a keresztgyereknek. A piros tojás az 1950-es években már elmaradt, de zsebkendőt és frottírtörölközőt akkor is kaptak a gyerekek.  Az 1950-es, ’60-as években gyűjtött húsvéti tojások esetében, ahol az emlékezet a 20. század eléjéig vetíti vissza az emlékeket, nincs szó locsolásról vagy locsoláskor kapott tojásokról.

Először a tojást kell kiválasztani. Dél-Zalában a nagy, fehér héjú tojásokat kedvelték, mert azokon jobban érvényesült a minta. Vizes ruhával szokták mintázás előtt megtisztítani. Nemespátrón régen nyersen hímezték a tojást, majd mintázás után főzték meg hagymahéj levében. A 20. században azonban már főzés után írják meg és éjszakán át áztatják a festékben. A kifújt tojás nem volt jellemző Magyarországon, a nyers vagy keményre főtt tojást hímezték, előbbit hímzés után főzték meg. A jól sikerült darabokat még évekig eltették az elsőszobában vagy a vitrinben. A tojás természetéből adódik azonban, hogy nehéz hosszú távon megőrizni. A héj alatt zajló kémiai-biológiai folyamatok gyakran tönkreteszik a múzeumi gyűjtemény legszebb darabjait.

1.1.01th 1.1.02th
Viasztolt tyúktojás hagymahéjjal színezve. Hímezte Keravetz Istvánné Letenyén, 1956 húsvétjára. Tojásfestékben festett viaszolt tojás. Murakeresztúron készítette Tulezi Vincéné 1956-ban.

Magyarországon a viaszolás a húsvéti tojás díszítésének jellemző módja. A legelterjedtebb és legarchaikusabb technika Nagykanizsa környékén is a viaszolt (írott) - a legrégiesebb, geometrikus mintakincs nagy része is ezzel az eljárással készült. A tojásokat méhviasszal megírták, majd börzsönyforgácsban, diófalevél vagy hagymahéj főzetében barnás színűre festették. A viaszt ronggyal vagy kenderkóccal dörzsölték le, szalonnával vagy zsírral fényesítették befejezésképp. A 20. század elejétől ruhafestékkel, később bolti tojásfestékkel érték el a kívánt árnyalatot.

A mintázás eszköze a „gica” („kicca”), az arasznyi faág, melyre drótból pödrött rugót erősítettek, de csupasz seprűkórót is használtak ugyanerre a célra. A viaszt régen cserépből készült pici edényben (Pátrón „csempőke”) forralták, a 20. században már konzervdobozban vagy cipőpasztás doboz tetejében.

A levélrátétes díszítés azért volt kedvelt, mert nem igényelt nagy kézügyességet, eszköz sem kellett hozzá, csak egy laza kötésű textília, mellyel kis levelet vagy virágot a tojásra rögzítették és úgy rakták a festő folyadékba. A matricás tojások hasonló okból voltak népszerűek Nagykanizsa környékén. Bár újnak tűnik a technika, valójában a 20. század legelejétől vannak adataink meglétéről. (A különféle technikákkal való kísérletezés, új ötletek és festékanyagok használata sem volt idegen a dél-zalai asszonyoktól.) A karcolt díszítés elsősorban a pásztorcsaládokban, a Balaton nyugati medencéjében, valamint Somogy keleti részén volt népszerű. Hagymalé helyett itt gyakran használtak tojásfestéket

1.1.03th 1.1.04th 
Hímestojás készítése, Gyergyák Györgyné Letenye 1961.
F: Kerecsényi Edit/Sörlei Tibor
Gyergyák Györgyné saját készítésű kiccével készíti a hímes tojásokat. „Hímezem a tojást, egyik galambos, másik tulipános, a harmadik gráblás.” A kezében lévő tojás mintája kötőfékes. Letenye 1961.
F: Kerecsényi Edit/Sörlei Tibor
 
1.1.05th 1.1.06th 
 Hagymapucolás tojásfestéshez. Gyergyák Györgyné a  viasszal megírt tojásokat hagymahéj levében festi barnára. Letenye 1961.
F: Kerecsényi Edit/Sörlei Tibor.
Hímestojás készítése, Inke 1961. A langyos tojást a tűzhely szélén cipőpasztás dobozban melegített méhviasszal, gicával megírják. Régen hagyma héjában, a képen már piros tojásfestékben színezik.
F: Kerecsényi Edit
 
 1.1.07th 1.1.08th 1.1.09th
Szalai Györgyné főtt tojásra mintákat ír viasszal. Semjénháza 1959.
F. Kerecsényi Edit.  
 Szabó Jánosné hímestojást készít. Pötréte, Zala megye. 1958. Szabó Károly muzsikus cigány eladásra készíti a hímes tojásokat. Nagykanizsa, 1959.

A levélrátétes díszítés azért volt kedvelt, mert nem igényelt nagy kézügyességet, eszköz sem kellett hozzá, csak egy laza kötésű textília, mellyel kis levelet vagy virágot a tojásra rögzítették és úgy rakták a festő folyadékba. A matricás tojások hasonló okból voltak népszerűek Nagykanizsa környékén. Bár újnak tűnik a technika, valójában a 20. század legelejétől vannak adataink meglétéről. (A különféle technikákkal való kísérletezés, új ötletek és festékanyagok használata sem volt idegen a dél-zalai asszonyoktól.) A karcolt díszítés elsősorban a pásztorcsaládokban, a Balaton nyugati medencéjében, valamint Somogy keleti részén volt népszerű. Hagymalé helyett itt gyakran használtak tojásfestéket   

1.1.10th 1.1.11th 1.1.12th
 Levélrátétes díszítés 1957-ből Matricás tojás színes rongyokkal árnyalva, Várnágó Károly készítette Nagykanizsán 1953-ban.   20. század eleji karcolt tojások másolatai (Hársfalvy Györgyné, 2018.) 

Háromszorhímes tojások

1.2 00
Asszonyok háromszorhímes tojásokkal. Vése, 1961
F: Kerecsényi Edit

A szomszédos somogyi falvakban a szokásostól eltérő fekete színű tojásokat is készítettek az asszonyok. A sötét alapból emelkedtek ki a zöld ill. piros színű minták. A kétszer illetve háromszorhímes elnevezés a szín és a festés három fázisából adódik. Véséről, Inkéről, Csurgóról, Letenyéről és Lábodról kerültek e különös technikájú húsvéti alkotások a Thúry György Múzeum gyűjteményébe.

Először a tojás kerületén és közepén viasszal mintákat rajzoltak, majd zölddel színezték a leveleket. A zöld tintával megfestett mintákat viasszal „lefedték,” hogy a hím zöld maradjon alatta. Miután a minta zölden maradó részeit viasszal lefedték, meleg piros festékbe mártották. A pirosra festett tojást száradás után forró viasszal lefedték: a mintának az a része maradt piros. A tojást feketére festették, amihez a festéklé a kovácsműhely üllője alatt összesöpört vasszemét felfőzésével készült. Ebben a fekete lében készre főzték a tojást. Végül kivestték, langyosra hűtötték, és puha ronggyal letörölték: a viasz lejött róla és a fekete alapon a piros, zöld minta szépen mutatott.

 

 „Háromszorhímes” és „kétszerhímes” tojások Véséről

 ​

Fotók: A háromszorhímes tojások készítése. Bertók Ferencné, Vése 1969. F: Kerecsényi Edit
1 2 01 1 2 02 1 2 08
1 2 05 1 2 06 1 2 07
1 2 05  1 2 06 1 2 09
  1 2 10  

Hímes tojás a húsvéti népszokásokban

Az egész magyar nyelvterületen a húsvéti népszokások legtöbbjénél a tojás, főként a díszített, a hímes tojás a szokások elengedhetetlen tartozéka. Nagykanizsa környékén a hímes tojás kétszer kap fontos szerepet: először vasárnap délután, amikor a keresztszülők vagy szomszédok ajándékozzák, másodszor húsvéthétfőn vagy a húsvétot követő ún. mátkáló vasárnap. Ekkor a fiatal lányok cserélnek legkedvesebb barátnőjükkel hímes tojást, ezzel életre szóló barátságot (mátkaságot, komaságot) fogadva egymásnak.

Általános szokásként élt/él Zalában és Somogyban, hogy a keresztszülők húsvétkor megajándékozzák keresztgyermekeiket. A 20. század első évtizedeiben ez az ajándék rend szerint hímes tojás és alma. A legszebb almákat már ősszel félretették erre az alkalomra. A két világháború közötti időszakban a tojás mellé gyakran került narancs, vásári mézesbáb, apró csokoládé, az 1960-as évektől játék, könyv, dísztárgy is. Kiskanizsán egyik évben a keresztanya látogatta meg keresztgyerekét, másik évben fordítva. Zalaváron fehérrel hímzett „pirostojásos kendőben” vitte a keresztanya az egyszínűre festett tojást.

A húsvéti tojásból a locsolásért adott jutalom, szerelmi ajándék csak a későbbiekben lett - a locsolkodás csak az 1930-as években vált általánossá. Némely helyen húsvétkor a lányok vesszőzése volt szokásban. Tótszerdahelyen vízzel és korbáccsal jártak a fiúk, minden háznál megkorbácsolták és megöntözték a lányokat​

2.1.1 2.1.2 2.1.4
 Fiatal leány húsvétra készített hímes tojásokkal. Semjénháza (Zala m.), 1958.
F: Kerecsényi Edit
Leányok húsvétra készített hímes tojásokkal. Semjénháza (Zala m.), 1958.
F: Kerecsényi Edit 
Ablakba tett hímes húsvéti ajándékok: narancs, cukorkák, húsvéti nyuszi, hímes és bakelit tojások. Pátró (Nemespátró, Zala m.), 1959.
F: Kerecsényi Edit 
2.1.3 2.1.5
  Gyerekek hímes tojásokkal. Semjénháza (Zala m.), 1958.
F: Kerecsényi Edit
Hímestojások a tisztaszobában. Molnári (Zala m.)
F: Kerecsényi Edit 

Húsvéti tojásosztás Nemespátrón

Pátrón (ma Nemespátró, Zala m.) húsvét vasárnapján, a délutáni istentisztelet után a templom előtti téren került sor a húsvéti tojásosztásra. Az ajándékokat hímzett, vagy szépen szövött „paszitos vékaruhába” fogták össze a keresztanyák, és mint egy batyut vitték magukkal a templomba, vagy kistáskába tették. Régebben hímes tojás és narancs került a csomagba, az 1960-as években a tojás és a narancs mellé csokoládét és kis dísztárgyat, játékot is tettek. A kapott tojásokat a gyerekek édesanyjuk vékaruhájába tették. Amikor nem lehetett narancsot kapni (háború alatt), akkor egy szép nagy alma került a batyuba.

Sok ajándék került kiosztásra, mivel Pátrón egy gyereknek 4-5 keresztanyja is volt. A gyerekek születésüktől házasságkötésükig számíthattak keresztanyjuktól húsvéti ajándékra. A beteg keresztgyereket otthon látogatta meg a keresztanya. A kislányok a legszebb hímes tojást félretették mátkatojásnak, a többivel pedig játszottak: kisasszonyosat, cicásat vagy labdáztak velük.

Szomjas Károly 1964-es fényképsorozatához Kerecsényi Edit készített leírásokat. Egy közösségi húsvéti népszokást örökít meg, mely az evangélikus templom előtt zajlik, a falu szeme láttára. (A férfiak a templom lépcsőjén állva figyelték az asszonyokat és a gyerekeket.) A vallásos, így a húsvéti népszokások tekintetében is, többnyire a katolikus felekezetű hívek hagyományait szoktuk vizsgálni, hiszen a reformáció nem tartotta elfogadhatónak a bűnbánattal, böjttel, túlzott szent- és Mária-kultusszal kapcsolatos (többnyire paraliturgikus) tevékenységeket. Ezért is különleges Szomjas Károly és Kerecsényi Edit 1964-es pátrói gyűjtése az evangélikus templom előtti téren.

2.2.01 2.2.02 2.2.03
 Húsvéti tojásosztás. Ajándékok átadása.
F: Szomjas Károly, 1964.
Szakáll Miklósné kisfiával indul a húsvéti tojásosztásra.
F: Szomjas Károly, 1964. 
Díszes paszitos vékaruhába fogott ajándékokkal igyekeznek az asszonyok a templomba.
F: Szomjas Károly, 1964. 
2.2.04 2.2.05 2.2.06
 délutáni istentisztelet után a tojásosztásra várakozó keresztanyák csomagjaikkal.
F: Szomjas Károly, 1964.
 Keresztanyák keresztgyerekeiknek szánt ajándékaikkal a templom előtti téren.
F: Szomjas Károly, 1964.
A kapott ajándékot édesanyjuk vékaruhájába teszik a gyerekek.
F: Szomjas Károly, 1964. 
2.2.07 2.2.08 2.2.09
 Gyerekek a templom lépcsőjén kapott játékaikkal.
F: Szomjas Károly, 1964.
Keresztanyák gyerekekkel a templom előtt.
F: Szomjas Károly, 1964. 
Asszonyok és gyerekek a templom előtt. A kicsik nézegetik és mutogatják húsvétra kapott ajándékaikat.
F: Szomjas Károly, 1964. 
2.2.10 2.2.11 2.2.12
 Nagyobb lányka ajándékaival.
F: Szomjas Károly, 1964.
 Kisfiú a kapott ajándékokkal. Mögötte édesanyja és egyik keresztanyja összefogott paszitos vékaruhákkal, még ki nem osztott ajándékokkal.
F: Szomjas Károly, 1964.
Előtérben kislány ajándékaival és édesanyjával.
F: Szomjas Károly, 1964. 
  2.2.13  
  A presbiterek a templom lépcsőjéről figyelik a történéseket.
F: Szomjas Károly, 1964.
 

Hímes tojás és örök barátság

A húsvéti ünnepkör zárónapja fehérvasárnap (mátkáló vasárnap). Zala és Somogy megyében a 20. század közepéig fennmaradt a szertartásos barátságkötés szokása, a komálás, mátkálás. Gyakran említik a hímes tojások szerepét a lányok közti barátságok létrejöttében, megerősítésében. Tótszentmártonban a lányok a keresztanyjuktól kapott hímes tojások kicserélésével örök barátságot kötöttek egymással. A „szesztra” megnevezést használták barátnőjükre. Általában húsvéthétfőn vagy fehérvasárnap fogadtak egymásnak mátkaságot a lányok. Ritkán előfordult, hogy fiú-lány között köttetett a barátság, de fiú fiúval sosem mátkált. Nemespátrón a keresztanyáktól kapott „mátkatojásokat” cseréltek egymással a jó barátnők, egész életükben magázták és mátkámnak szólították egymást. Felsőrajkon saját maguk hímezte tojással „komáltak”. A lényeg, hogy húsvéti tojást is tartalmazó ételcsomagot cseréltek egymással a barátnők, többnyire szertartásos keretek között. Az ajándékot személyesen vagy küldött által juttatták el a kiszemeltnek, többnyire egy kisebb lánnyal, vers, mondóka vagy dal kíséretében adják át:

2.3 th 

„Komatálat hoztam,
Fel is koszorúztam.
Koma küldte komának,
Hogy váltsa ki komának
Ha nem váltja magának,
Küldje vissza komának.”

 
 Komázás Somogyban Malonyay Dezső: A magyar nép művészete III. kötetében  

Irodalom
Bálint Sándor: Karácsony, húsvét, pünkösd. A nagyünnepek hazai és közép-európai hagyományvilágából. Budapest, 2004.
Gyanó Szilvia: „Húsvéti nefelejcs”- A tavaszi ünnepkör Nagykanizsa környékén c. kiállítás (2014) forgatókönyve, Thúry György Múzeum Adattár
Gyanó Szilvia: Keszthely környéki hímes tojások. A Keszthelyi Balatoni Múzeum Néprajzi Gyűjteményében található hímestojás gyűjtemény mintakincse, Zala Megye Népművészetéért Alapítvány, 2010.
Imrő Judit: Húsvéti népszokások és hímes tojások Somogyban In: Somogyi Múzeumok Közleményei 17. Kaposvár 2006. 39–54
Magyar Néprajz VII. Népszokás, néphit, népi vallásosság, Budapest 2002.
Magyar Néprajzi Lexikon kötetei, Budapest 1977-1982.
Malonyay Dezső: A magyar nép művészete III. A balatonvidéki magyar pásztornép művészete 1911.

Impresszum
Írta és összeállította: Gyanó Szilvia
Főszerkesztő: Dr. Száraz Csilla
Fotó: Kerecsényi Edit és Szomjas Károly, Thúry György Múzeum Fotótár
Digitális munkálatok: Hohl Zoltán
Webszerkesztő: Mihályfi Izabella

Szeretettel várjuk kiállításainkon, programjainkon!

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk.