Thúry György Múzeum

Digitális gyűjteményünk

Thúry György Múzeum

Magyar Plakát Ház

Nagykanizsa, Erzsébet tér 14-15.

Magyar Plakát Ház

2024

Spanyolozott díszítésű borotvatok

IMG 7253 A juharfából készített borotvatok fedele három részből áll, „furfangos” módon zárható és nyitható. Fedőlapja és oldalai művészien, piros és fekete spanyolviasz berakással gazdagon díszítettek.
A három részre tagolt fedőlapon spanyolozott virágok, ágak, cserépből kinövő virágok és tulipánok láthatók. A kerek, rózsát ábrázoló zárógomb különböző irányú elfordításával csúsztathatók el a fedél egyes részei. A borotvatok egyik oldalán vésett „FEHÉrJAnoᴤ” felirat olvasható, mellé tulipánokat, leveleket, valamint egy kanászbaltát spanyoloztak. A másik oldalt az „1852”-es évszám mellett tulipánok és virágok díszítik. (Később átfúrták, hogy felakasztható legyen.)
„Nagyapámnak csinálta ez a Fehér János, aki uradalmi juhász volt. Borotvát és fenőkövet tartott benne.” – mesélte a tárgy egykori tulajdonosa, akit 5 éven keresztül látogatott Kerecsényi Edit Zákányban, mire a míves borotvatokot meg tudta szerezni a néprajzi gyűjteménynek.

Borotvatok (borotvatartó)

A borotvatok egy vagy két borotva elhelyezésére szolgáló, többnyire fából faragott eszköz. Készítőik lehettek mesteremberek, falusi fúró-faragók és pásztorok. Régibb formája hasáb alakú kihúzható fedéllel. A 19. századi daraboknak egy vagy több részből álló fedele van, és gyakran trükkösen nyílnak, például csak akkor, ha a fedél részeit megfelelő sorrendben mozdítják el. Sági János, a Balatoni Múzeum néprajzi osztályának alapítója ezt így magyarázta: „A borotva kényes szerszám, nem szabad mindenkinek hozzá nyuládozni. A borotvatartót tehát úgy kell csinálni, hogy a gyermek valahogyan hozzá ne férhessen. A borotvatartók legnagyobb részén ezért elmés, furfangos, huncfut kitalálások, födelek és zárak vannak.”
A kihúzható vagy félrefordítható fedél viszonylag nagy és sima felülete szinte megkívánja a díszítést. A legrégibb borotvatokokat főként vésett, ékrovásos, mértanias formákkal látták el. A 19. század első évtizedeiben megjelent a spanyolozás, majd a karcolt díszítés, a 19. század végén pedig a domború faragás. A karcolt, spanyolozott és domborúra faragott borotvatokok készítésében a dunántúli pásztorok jeleskedtek. Díszítményeik között a mértanias szegélydíszt, a stilizált virágot, az emberábrázolást, a hazafias és vallási jelképeket is megtalálhatjuk.

A pásztorművészet dunántúli spanyolozott emlékei
A 19. század folyamán a megerősödő paraszti öntudat új stílusú népművészeti korszakot hozott létre, melynek sajátossága a műfaji sokrétűség, a táji, lokális változatok sokfélesége, az árnyalt kifejezőkészség és a szimbolikus tartalmak gazdagsága. Megnőtt az egyéniség szerepének jelentősége, megerősödött a művészi öntudat kifejezésének szándéka: egyre több névről ismert alkotó azonosítható. A faragó pásztorok az elsők között jelenítették meg nevüket, monogramjukat és/vagy a készítés idejét tárgyaik díszítményei között.
A „pásztorművészet” fogalmát 1892-ben Herman Ottó vezette be. A népművészettel foglalkozó művek mind kiemelik, hogy a spanyolozás a dunántúli pásztorok jellegzetes díszítő technikája volt, melyet másutt csak elvétve ismertek. „A díszítés legbajosabb, de legművésziesebb módja a rekeszes zománcoláshoz hasonló spanyolozás. A pásztor a fába szép virágformákat mélyít, vés, a virág helyét kiszedi. Azután a boltban vásárolt különböző színű spanyolviaszkot apró darabkákra tördeli. Egy-egy darabot beletesz a mélyedésbe, abba megmelegített kanálnyéllel vagy késpilingával beletömi, belenyomkodja és elkeni, úgy, hogy az abba maradandóan beágyazódjék, szilárdan álljon. Azután a tárgy felületét üvegcseréppel, siklóval lecsiszolja. A pásztor az ilyen virágot élővirágnak nevezi, mert szép színes és nagyon «látszatós».” – írja Sági János a pásztorok faragó tevékenységéről 1911-ben, amikor a spanyolozás divatja már múlóban volt, és a technikához már egyre több színű viaszt használtak. A legkorábbi tárgyakat még piros, piros-fekete vagy piros-kék színű viasszal díszítették.
Nem minden pásztor tudott faragni, és a faragó pásztorok is csak kevés tárgyat készítettek. Így viszonylag kevés pásztorművészeti tárggyal rendelkezünk. Ezeket készítésükkor is értékesnek tartották, akár bárányt, malacot is adtak értük. Egy-egy szép állapotú darab ma múzeumok és magángyűjtemények megbecsült darabja, jelentős értéket képvisel árveréseken is.

 

 

Írta és összeállította: Gyanó Szilvia
Fotó: Hohl Zoltán
Közreműködött: Kunics Zsuzsa, Várnagy Veronika

Irodalom:
Domanovszky György: A magyar nép díszítőművészete. Akadémiai Kiadó Budapest, 1981.
Fülemile Ágnes: Népművészeti örökség és hagyományőrzés Magyarországon. In: Götz, Eszter (szerk.): Kéz/Mű/Remek Nemzeti Szalon 2018. Népművészet. Műcsarnok, Budapest 2018. 46-77.
Hermann Ottó: Magyar pásztoremberek remeklése In: Ethnographia III. évf. 1892. 310-321.
Malonyai Dezső: A Magyar nép művészete III. A Balatonvidéki magyar pásztornép művészete, Bp. 1911. (A könyv szövegét Sági János írta.)
Magyar Néprajzi Lexikon (főszerk. Ortutay Gyula), Akadémiai Kiadó, Budapest 1977. és 1981.

Művészi képeslapok Sassné Farkas Böske rajzai és festményei alapján

004 thÁprilis hónap műtárgyai Sassné Farkas Böske (1889-1950) alkotásaiból 1928 augusztusában megjelent fekete-fehér, barnított és zöld árnyalatú, festményekről készített művészi képeslapsorozat, illetve a hozzájuk tartozó albumborító a „Balaton-part nevezetes helyeiről” címmel.
A borító belső oldalán dr. báró Wlassics Tibor földművelésügyi minisztériumi tanácsos (Wlassics Gyula miniszter fia), a Balatoni Társaság országos elnökének ajánlása olvasható:
„Sassné Farkas Böske a magyar tenger lelkes és nagy tehetségű rajongója íme valóra váltotta az én régi, kedves eszmémet. Megszületett végre a balatoni művészi levelezőlap. Ihletettséggel, bensőséges szeretettel és tökéletes művészi tájismerettel alkotott rajzok ezek, amelyeket lelkemből ajánlok a magyar közönség megértő pártfogásába.”
A nagykanizsai születésű Farkas Böskének, Farkas Ferenc rendőrkapitány lányának rajztehetsége már fiatal korában megmutatkozott. 1908-ban a Sass Ferenc, fiatal festőművész által Nagykanizsán nyitott festőiskola egyik első diákja lett. A fiatalok között szerelem szövődött, 1909-ben összeházasodtak. Sass a nagybányai festőiskolában, Hollósy Simonnál és Ferenczy Károlynál tanult, mesterének tartotta a természetet is. Férje szemléletét Böske is átvette, legszívesebben a szabadban alkotott. Az első világháború előtt számos kiállításuk nyílt a Dunántúl városai mellett többek között Münchenben is, sikereikről a Zala című napilap rendszeresen beszámolt.
Sassné Farkas Böske az 1920-as évek második felének nyarait többnyire a Balaton mellett töltötte, sokat festett, a hegyek, a felhők, a víz ezer arca, színárnyalata mindig megihlette, csakúgy, mint a várromok. Később, Indiában úgy gondolta, a balatoni évek tanították, készítették fel a Himalája vagy akár a Fuji és a Japán-tenger megfestésére.
A képeslapok alapjául szolgáló festmények 1926 és 1928 között a Balaton mellett készültek, többségük a Thúry György Múzeum Képzőművészeti és Brunner Gyűjteményét gazdagítják: Szigligeti romok; Szigligeti vár; Rózsakő; Szegedy Róza háza; Kilátás Kisfaludy Sándor ablakából; Szent György-hegy; Balaton-part Badacsonyban a fonyódi hegyekkel; Szigligeti öböl a Tihanyi- félszigettel. Méretük vegyes, a 15x24 cm-es kis mérettől a 70x50 cm-es nagyobb méretig terjednek, olajfestmények, kartonra, ritkábban vászonra festve. A festményekből készült művészi képeslapok mérete 10x15 cm.
Sassné lányával, Brunner Erzsébettel együtt 1929-ben Indiába költözött és Elizabeth Sass Brunner néven ott vált igazán ismert festővé. Munkái a tájképek mellett spirituális töltésű művekkel egészültek ki. Lánya elsősorban portréfestőként jegyzett művész lett. Néhány éves, Japánt, Amerikát és Európát is érintő – 1935 és 1938 közötti – kitérő után egészen haláláig, 1950-ig Indiában élt és dolgozott. Lánya ezt követően is Indiában maradt, 2001-es haláláig mindössze egyszer, 1988-ban látogatott haza Magyarországra, Nagykanizsára.

001 th 003 th 002 th
elolap th 000 th

 

 

Összeállította: Szmodics-Tugya Beáta muzeológus
Közreműködött: Hohl Zoltán és Várnagy Veronika

Petőfi a nagyszebeni ütközetben – falikép

petofi marcius keretes thSzínes nyomat (litográfia) gazdagon díszített aranyozott keretben. Felirata: „Petőfi a nagyszebeni ütközetben 1849. március 11.”. A paszpartun feltüntették a kiadót – a Könyves Kálmán Magyar Műkiadó Rt.-t (Budapest) – valamint a „Festette STYKA” megjegyzést is.

A nagyméretű kép egykori tulajdonosával, Horváth Györggyel együtt költözött Kiskanizsáról Nagykanizsa keleti városrészébe. Kiskanizsán a tisztaszoba falán lógott, mindig nagy becsben tartották. A szülői ház eladása után még sokáig díszítette tulajdonosának nagykanizsai panellakását. Nem mindenki gondolta panelba illőnek a nagyszülői hagyatékból származó tárgyat, de Horváth György ragaszkodott hozzá, féltett kincsként „őrizgette”. Halála után lánya, Nóra a képet a múzeumnak ajándékozta.

 

Petőfi a nagyszebeni ütközetben
Kultúrtörténeti háttér

A 19. században, különösen az 1848-49-es szabadságharc leverése után a nemzeti jelképek, mint például a címer vagy a magyar történelem jellegzetes alakjai, a lakáskultúra gyakori elemeivé váltak. Maga a szabadságharc, annakpetofi marcius th eseményei és a hozzá kötődő személyek (pl. Kossuth, Bem, Petőfi) a 19. század második felében a nyomdai sokszorosítási eljárások rohamos fejlődésének és tömegessé válásának köszönhetően valamilyen formában helyet kaptak az otthonokban, többnyire a tisztaszobában vagy a szentsarok falán.
Jan Styka (1858-1925) lengyel könyvillusztrátor, történelmi-, vallási- és csataképfestő, pályafutása során számos portrét és vallási tárgyú képet készített. 1897-ben az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 50. évfordulójára festette meg Erdélyi körkép (vagy „Bem és Petőfi” vagy „A Nagyszebeni csata”) című panorámaképét. A mű elkészítésére a Bánffy-kormánytól kapott megbízást. A témát, az 1849. március 11-i nagyszebeni csatát a művész választotta. Döntésében jelentős szerepet játszott, hogy így a lengyel Bemet és a magyar Petőfit együtt ábrázolhatja. Styka Lwówban (Lembergben) dolgozott a képen. A munkában egy festőművész-csapat segítette, a lengyel nemzetiségű Zygmunt Rozwadowski, Michal Wywiórski és Tadeusz Popiel, a német Leopold Schönchen továbbá a magyar Margitay Tihamér, K. Spányi Béla és Vágó Pál.
A tipikus méretű, (15 x 120 m) körpanoráma-festmény a tavaszi hadjárat egyik dicsőséges pillanatát, a nagyszebeni csatát, illetve Bem József és Petőfi Sándor alakját jelenítette meg. A magyar közönség 1898 márciusában láthatta Budapesten, majd Európa több városában is kiállították. 1908-ban Styka a képet szétvágta (elszámolási egyet nem értés miatt) és részenként külön-külön értékesítette. A festmény jelentős része mára elveszett. Emlékét őrzik másolatai, melyek faliképek és képeslapok formájában országszerte népszerűek voltak.

Összeállította: Gyanó Szilvia etnográfus

Irodalom: 
Haász Gabriella - Kunics Zsuzsa - Megyeri Anna: 1848-49 relikviái Zala megye múzeumaiban. In: A szabadságharc emlékei Zalában (Béres Katalin szerk.) 1848-49. Zalaegerszeg, 1999. 169-282
Selmeczi Kovács Attila: Nemzeti jelképek a magyar népművészetben. Bp., 2001
Wikipédia (Jan Styka)

Írta: Gyanó Szilvia
Fotó: Hohl Zoltán
Restaurátor: Pulai Attila 
Közreműködött: Várnagy Veronika

Cilinder, klakk-kalap, selyemsál és sétapálca – báli úri viseleti darabok az 1920-as évek elejéről

cilinder 01 thA finom nyúlszőrből, kézimunkával készült fekete színű cilinder belül fehér selyemmel bélelt. Magas, henger alakú, lapos tetejű; keskeny karimája elöl és hátul kissé lefelé, két oldalán erősen fel- és befelé hajlik, ripsz szalaggal szegett. Közvetlenül a karima felett körben egy 2 cm széles, bal oldalon csokorra kötött ripszszalag díszíti, e fölött egy külön rátett, kb. 10 cm széles posztó anyaggal is körül van kerítve.  A kalaptető bélésén a gyártó „New London Fashion” cég oroszlánnal és lóalakkal díszített emblémája látható. Az alsó karimaszélhez körben belül egy 6 cm széles, finom bőrből készült izzadságvédő szalag van hozzávarrva. A kalap anyaga és a bélése közé erős kartont építettek be, ez tartja mereven a kürtő részét.

A hasonló felépítésű klakk-kalap (franciásan chapeau a claque, más néven Gibus-cilinder) fekete selyemből kézzel készült, közvetlenül a szegélyKlakk kalap th felett egy 1 ujjnyi széles ripszszalag díszíti körben feltűzve, bal oldalon csokorra kötve.  Belül fekete színű selyemmel vonták be, a kalaptetőn a bélésen a „Manifacture Gibus Paris” cég koronával díszített, aranyszínű emblémája látható, és aranyszínű betűkkel nyomva a forgalmazó neve – „Gebauer Sándor, Pressburg” – olvasható. (Gebauer Sándor férfi divat- és kesztyűáru kereskedő üzlete az 1890-es évektől működött Pozsonyban.) Az összenyomható cilinderkalap az anyaga és a bélése között két oldalon drót-rugós szerkezettel van ellátva, melynek segítségével egészen laposra összenyomható, majd kinyitásakor a rugók a kalapot ismét kifeszítik.

cilinder 02 thMindkét kalap az alkalmi, báli öltözködés része volt hajdan. Dr. Révffy Andor (1895-1983) ügyvéd, bíró viselte őket fiatal korában az 1920-as évek elején a fehér selyemsállal és az ezüstfejű sétapálcával együtt. 1969-ben az ő ajándékaként kerültek a múzeumi gyűjteménybe. „Frakkot nagy gálában, bálban, elegáns estélyekre, esti esküvőre viseltünk… Frakkhoz mindig cilinder illett, és akinek volt, az fekete estélyi perelint hordott felette, ezt persze letették a ruhatárban a cilinderrel, a fehér szarvasbőr glaszékesztyűvel és a vékony elegáns, legtöbbször ezüstfejű sétapálcával együtt.” – emlékezett vissza viseletükre (részletesen felsorolva az ilyen alkalmakkor a frakkhoz viselt egyéb ruhadarabokat, kiegészítőket) tulajdonosuk 74 éves korában, 1969-ben. 

A férfiak az estélyeken, bálokon, az operában, a színházi páholyokban, esti menyegzőkön frakkot öltöttek.  A 19. század közepén kék frakkot viseltek, az 1870-80-as évektől a szigorú öltözködési szabályok alapján már csak a fekete frakk volt a megfelelő selyem- vagy pikémellénnyel, fehér keménygallérral és fekete csokornyakkendővel. (Az utóbbi a 19. század végén a pincérek frakkjának kiegészítője lett, így elegáns férfi este csak fehér csokornyakkendőt viselt.) Az előírt báli cipő az escarpin (könnyű tánccipő) volt, de illett hozzá a fekete lakkcipő is. A frakk fölött perelint hordtak, fehér selyemsállal a nyakukban, fejükön cilindert vagy klakk-kalapot.

A magas kürtőkalapok, cilinderek a 19. században terjedtek el széles körben. Nevüket henger alakjukról kapták. (A cilinder szó a görög külindroszból átvett latin cylindrusból ered, jelentése: henger.)

Egyes feltételezések szerint a 15. századi Spanyolországból, esetleg Kínából erdeztethető, s 1775-ben került Franciaországba, mások szerint Firenzében találták ki. Európában a 18. század végén kezdett divatba jönni. Az arisztokrácia körében a drága hódprémből készült változata terjedt el, majd a cilinderek selyemből, bársonyból készültek, a középosztálybeli polgároké nemezből. Magasságuk az 1830-as években elérte a 25-27 centimétert is, a század végére 16-17 centiméterre csökkent.

A magas cilindereket nehéz volt kezelni, az operaházi előadások alatt ölben tartani kényelmetlen volt, utazás során sok gondot okozott a tárolásuk. Az első kezdetleges összecsukható cilindert 1812-ben alkotta meg egy londoni kalapos, de bonyolultsága miatt nem volt népszerű. A leleményes párizsi mesterember, Antoine Gibus 1834-ben szabadalmaztatta rugóval működő szerkezetét, mely segítségével egy laza csuklómozdulattal lehetett a kalapot kinyitni, s egy kerek lappá összecsukni, mely csattanó hanggal járt. Feltalálója után Gibus-kalapnak, a csattanó hang miatt „shapeau claque-nak, vagyis csattanó kalapnak nevezték el, mely idővel klakkra rövidült. Magyarországon is ez az elnevezés terjedt el.

A 20. század elején a cilindereket nappal már nem, csak bálokra, ünnepi alkalmakra, formális eseményekre vették fel. Napjainkban a hétköznapokon ugyan már nem találkozhatunk vele, de különleges esküvőkön, az ascoti lóversenyen ma is cilinderben jelennek meg az arisztokrácia tagjai. Láthatunk kürtőkalapot a díjlovaglások résztvevőin, bűvészek, revütáncosok előadásain, testületek egyenruhájának részeként, kaszinók, elegáns szállodák ajtónállói viseleteként is.

bali oltozet th        tanar th
 Báli férfi öltözet, 1835
A „Rajzolatok a társasélet és Divatvilágból”
című folyóiratban megjelent divatrajz, 1835. január
Kintner Róza polgári iskolai tanárnő és Szakonyi Géza
polgári iskolai tanár a polgári esküvőjük előtt, 1898
A vőlegény szalonkabátot („ferencjóskát”), hozzá cilindert visel,
a kezében glaszékesztyűt tart.

 

Összeállította: Kunics Zsuzsanna történész-muzeológus
A felvételt készítette: Hohl Zoltán

Gyapjas orrszarvú csontok

2024 01 01 thJanuár hónap műtárgya két gyapjas orrszarvú csont, amelyek az orrszarvúfélék családjának egy kihalt fajából származnak, két különböző példány maradványai. A gyapjas orrszarvúak kb. 350 000 évvel ezelőtt /újabb kutatások szerint 460 000 évvel ezelőtt/ jelentek meg Eurázsiában és az utolsó eljegesedés végén, mintegy 10 000 évvel ezelőtt tűntek el.

Az állkapocs (mandibula) néhány éve a murakeresztúri kavicsbányából került elő, a Murasóder Kft. ügyvezetője, Szili Zsolt 2024 01 02 th ajándékozta a múzeumnak. A bal oldali állkapocs egy 8-15 év közötti állat csontja, utolsó zápfoga még nem nőtt ki. A csont jó állapotú, azonban a metszőfogi rész és az állkapcsi szöglet, ízület törött. Legnagyobb fizikai hosszúsága 41,5 cm. Súlya 1500 gramm, kb. 4-5-ször nehezebb, mint egy hasonló jellegű szarvasmarhaállkapocs-töredék. Ez az állat élősúlyára is igaz: egy gyapjas orrszarvú 2-3 tonnát is nyomhatott, míg egy mai modern, kifejlett szarvasmarha súlya 500-700 kilogrammra tehető.

2024 01 03 thA másik csont egy csigacsont (astragalus), amely 1964-ben Nagybakónakról került elő kútásás közben, 20 méteres mélységből. A csigacsont az orrszarvú jobb hátsó lábából származik, közvetlenül a sípcsont alatt található. Legnagyobb hosszúsága 11,6 cm. Összehasonlítva bármely régészeti korszakból előkerült szarvasmarha csigacsonttal, az orrszarvú csont terjedelme kb. 4-5 szarvasmarha csigacsonttal ér fel. Egy átlagos szarvasmarha csigacsont 60-80 gramm közé tehető, az orrszarvú csigacsontja viszont 568 gramm, ami 7-9-szerese a szarvasmarháénak! A lelet dr. Luca Pandolfi olasz rinocérosz-specialista vizsgálati eredményei szerint is egy rendkívül nagyméretű példányból származik.

A gyapjas orrszarvú a tudományos nevét – Coelodonta antiquitatis – Johann Friedrich Blumenbach (1752-1840) német természettudóstól kapta, csontleletek alapján ő írta le először ezt a fajt 1807-ben.
A dús, tömött, hosszú szőrzetű állat hosszúsága 3-4 méter, marmagassága kb. 2 méter lehetett. Fejét, amelyen két tülköt viselt, kissé mélyebben hordta, mint mai afrikai rokonai.  A nagyobb szarv az orr felett nőtt, hossza meghaladta az 1 métert, a másik a homlokából indult, ennek hossza 40-50 cm. Alsó átmérőjük 25-30 cm. A szarvak belseje különálló hosszú rostokból épült fel, amelyek a fosszilizálódás során csak ritkán maradnak meg, mivel a rostok kreatint tartalmaznak. A hajhoz, körömhöz, szőrhöz, tollhoz, patához hasonlóan a földben többnyire elbomlanak.
Az állat testét világosbarna színű gyapjú borította, ami kétféle szőrből épült fel: az alsó réteg finomabb, sűrű, jó hőszigetelő réteget alkotott, míg felette merev, durva fedőszőr volt, ami az állat egész oldalát beborította. A marán és a nyakán kicsi sörényt viselt.
A gyapjas orrszarvú a mamuthoz hasonlóan a hideg tundrán és a sztyeppéken élt, kiválóan alkalmazkodott a zord időjáráshoz. Kedvelte a folyók öntésterületeit, a tópartokat, vizenyős területeket, ahol sűrűbb növényzetet és ezáltal több élelmet találhatott. Főleg fűféléket, illetve fák fiatal hajtásait fogyasztotta.
A ma élő orrszarvúakhoz hasonlóan magányosan éltek, 3-4 évente választottak párt az utódnemzés miatt. A nőstény csak néhány hónapig maradt borjával, a fiatal egyedek új területeket kerestek maguknak.
Az ősember vadászta, azonban elejtése nehéz és veszélyes volt. Ezek az állatok igen agresszívek voltak, hatalmas szarvaikat védekezésre és támadásra egyaránt használták, ráadásul termetükhöz képest nagyon gyorsan mozogtak. Vadászatukat a vastag bundájuk is megnehezítette.
A faj legtöbb lelete a Tisza és mellékfolyóinak jégkorszaki üledékeiből került elő, ezért is különleges ez a murakeresztúri állkapocs és nagybakónaki csigacsont.
Jelenleg a Rhinocerotidae családhoz 5 faj tartozik, amelyek közül kettő Afrikában, három pedig Ázsiában él.

Szmodics-Tugya Beáta
történész-muzeológus, archeozoológus

Felhasznált irodalom:

  • Bakonyi Természettudományi Múzeum (Zirc) Jégkorszaki óriások c. kiállítása – Gyapjas orrszarvú leírása
  • Főzy Istán – Szente István: A Kárpát-medence ősmaradványai, Budapest, 2007
  • Hillman-Smith et al: Age estimation of the White rhinoceros (Ceratotherium simum). Journal of Zoology, London (A) 1986, 210, 355-379.

A hónap műtárgya

Thumbnail A juharfából készített borotvatok fedele három részből áll, „furfangos” módon zárható és nyitható. Fedőlapja és oldalai művészien, piros és fekete spanyolviasz...
Bővebben itt: Május  

A hónap festménye

Thumbnail Egry József: Napba néző 1933(papír, olaj 58x47 cm) (TGYM...

Múzeumi képeslapok

kepeslapA képeslapok 80 Ft-os egységáron megvásárolhatók a Thúry György Múzeumban (Nagykanizsa, Fő út 5.)

Galéria

mozaikmuzeumtura logo

NMI logo

Szeretettel várjuk kiállításainkon, programjainkon!

A weboldalunkon cookie-kat használunk, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújthassunk.